Post HBO Loopbaancoach
Opleiding loopbaancoach -
Post HBO Professioneel Loopbaancoach
- Eigen loopbaancoach traject
- Afstuderen in het werkveld
Het programma start bij jezelf. Wat motiveert je om als loopbaancoach te willen werken? Ken jij je belangrijkste competenties? Kun je hierop reflecteren? In welke mate ben jij je bewust van je drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die beantwoord worden in deze fase. Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling.
Fase 1 start met de vragen:
- Wat is coachen op basis van samenwerking?
- Vanuit welke drijfveren en competenties werkt een loopbaancoach?
- Wie ben ik in mijn rol als loopbaancoach?
- Hoe reflecteer ik op mijn handelen?
Coachen is gericht op het bewerkstelligen van verandering. Het is daarbij belangrijk om binnen een gestelde tijd een specifiek doel te bereiken. In deze fase is bewustwording heel belangrijk. Wat is jouw motivatie om als loopbaancoach te gaan werken? Wat drijft jou en welke kwaliteiten ga jij inzetten? Je ontwikkelpunten ga je verwerken in je Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) waar je gedurende de opleiding aan gaat werken.
Onderwerpen:
- Dag 1: De competente loopbaancoach
- Dag 2: Reflecteren
Resultaat:
Aan het eind van fase 1 ben je in staat:
- Te ontdekken en benoemen wat jou drijft als loopbaancoach
- Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te benoemen
- Deze kwaliteiten en ontwikkelpunten te verwerken in een POP
- Te reflecteren op je eigen handelen
In deze fase gaan we naar de basis van het coachen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om als coach aan het werk te gaan.
Centraal staan:
- de relatie tussen coach en cliënt
- het voeren van coachgesprekken
- het inzicht in het ontwikkelingsproces
Naast het aanleren van de vaardigheden die een coach nodig heeft, is er ook veel ruimte voor jouw eigen ontwikkeling.
Een opdrachtgever vraagt jou als coach om je vakbekwaamheid en professionaliteit. TC Academy leert je om een effectief coachgesprek te voeren. Wat zijn de verschillenden manieren om een coachgesprek vorm te geven en op te bouwen? Daarnaast moet je inzicht hebben in het ontwikkelingsproces van de cliënt en hem of haar van feedback voorzien.
Centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe bouw ik een goede verstandhouding op?
- Hoe stem ik verbaal en non-verbaal af?
- Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
- Wat is het ideale gespreksmodel?
- Wat geeft me inzicht in het ontwikkelingsproces?
Onderwerpen:
- Dag 1: Verstandhouding & relatie
- Dag 2: Fundamentele coachvaardigheden
- Dag 3: Het coachproces
- Dag 4: Het coachgesprek
Resultaat:
Aan het eind van fase 2 ben je in staat:
- Een goede verstandhouding op te bouwen met je coachee
- Om fundamentele coachvaardigheden in te zetten en te gebruiken
- Zelfstandig een coachgesprek te voeren
- Overzicht te behouden in het coachproces
- Gericht te observeren en feedback te geven/ontvangen
Tijdens fase 3 staat het leren coachen op verschillende niveaus centraal. Wat zijn de juiste instrumenten die je kunt inzetten om een optimaal resultaat te boeken?
Je leert welke processen zich afspelen bij coaching. We gaan in op dieper liggende patronen, het opsporen en veranderen van belemmerende overtuigingen. Hoe ga je effectief om met weerstand en emoties?
Het weten toe te passen van meerdere interventies is een belangrijke basis voor een coach. Het geeft je vertrouwen en maakt je onderscheidend. De interventies vinden hun oorsprong in (o.a.) Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP), toegepaste psychologie, Provocatief Coachen en Rationele Effectiviteits Training.
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Hoe ondersteun ik de coachee op de verschillende niveaus van leren?
- Hoe ga ik te werk bij competentiegericht coachen?
- Waar ontstaan patronen en hoe ga ik hier mee om?
- Hoe spoor ik belemmerende overtuigingen op?
- Weet ik deze om te zetten in ondersteunende overtuigingen?
- Wanneer pas ik welke coachinterventies toe?
Onderwerpen:
- Dag 1: Coachen op de verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
- Dag 2: Competentiegericht coachen
- Dag 3: Overtuigingen
- Dag 4: Interventies & Hulpbronnen
Resultaat:
Aan het eind van fase 3 ben je in staat:
- Vraagstukken van een coachee te onderzoeken en verduidelijken op verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
- Een competentiegericht coachgesprek te voeren
- Beperkende overtuigingen te herkennen en om te zetten in ondersteunende overtuigingen
- Effectief om te gaan met emoties en weerstanden
- Verschillende interventies toe te passen
Fase 4 gaat over het pad dat de loopbaancoach loopt met de coachee. Afhankelijk van het startmoment van de opleiding zit deze fase aan het begin of aan het eind van de opleiding.
Je leert welke trajecten er bestaan om coachees te begeleiden en welke instrumenten je in kunt zetten in ieder traject. Ook leer je met welke vragen mensen terecht komen bij een loopbaancoach en wat de passende trajecten zijn bij iedere vraag.
Centrale vragen tijdens deze module zijn:
- Met welke vragen komen mensen bij een loopbaancoach en welke trajecten passen daar bij?
- Hoe zien de diverse loopbaantrajecten er uit?
- Welke loopbaaninstrumenten zijn er en hoe zet ik die in?
- Hoe analyseer ik testgegevens en hoe kan ik de coachee hiermee ondersteunen?
Onderwerpen:
- Dag 1: Het loopbaantraject
- Dag 2: Testgebruik en casuïstiek
- Dag 3: Loopbaaninstrumenten
Resultaat:
Aan het eind van fase 3 ben je in staat:
- De coachvraag te koppelen aan een passend traject
- De juiste loopbaaninstrumenten in te zetten
- Testuitslagen functioneel terug te koppelen
Fase 5 staat in het teken van de arbeidsmarkt
Belangrijke onderwerpen die voorbij komen zijn:
- Arbeidsmarkt & vacature analyse
- Loopbaanmanagement in organisaties
- HRM cyclus & actuele trends talentmanagement
Als loopbaancoach dien je de coachee de weg naar de arbeidsmarkt te kunnen wijzen. Zelf dien je op de hoogte te blijven van de veranderingen op dit gebied. Een goede kennis van de arbeidsmarkt, de ontwikkelingen op loopbaangebied binnen organisaties - waarbij duurzame inzetbaarheid een belangrijke ontwikkeling is - en de vaardigheid om een vacatureanalyse te kunnen maken, spelen hier een rol in.
De centrale vragen tijdens deze fase zijn:
- Hoe benader ik de arbeidsmarkt?
- Hoe kan ik een opleidingsbehoefte koppelen aan opleidingsaanbod?
- Wat vraagt de organisatie? Wat vraagt de arbeidsmarkt?
- Hoe ziet een HRM cyclus er uit anno nu?
Onderwerpen:
- Arbeidsmarkt & vacature analyse
- Loopbaanmanagement in organisaties
Resultaat :
Aan het eind van fase 4 ben je in staat:
- De juiste kanalen te vinden en in te zetten om de arbeidsmarkt te benaderen
- Opleidingsbehoefte in kaart te brengen en te koppelen aan opleidingsaanbod
- Te analyseren wat de behoefte van een organisatie is en hoe die in relatie staat tot de behoefte van de individuele medewerker
In deze fase ga je:
1: Een coachtraject verzorgen met een coachee
2: Je logboek verdedigen
Resultaat:
Na deze fase ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend diploma afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).