Kindercoach opleiding -<br> Post HBO Professioneel Kindercoach

Post HBO Kindercoach

Kindercoach opleiding -
Post HBO Professioneel Kindercoach

Eerstvolgende startdatum: 05/09/2022
€ 5.600,00
  • Afstuderen in het werkveld
  • Erkend Post HBO diploma na 17 lesdagen 

Wil je kindercoach worden? Volg onze erkende opleiding tot kindercoach!

Vind je het fijn om met kinderen te werken, hen 1 op 1 te begeleiding, en zou je dit verder willen professionaliseren? Gebruik je binnen je functie al coachende vaardigheden gericht op kinderen en zou je je hier verder in willen bekwamen? Dan is de post-hbo opleiding tot professioneel kindercoach iets voor jou!

De opleiding 'professioneel kindercoach' biedt je de mogelijkheid om in 9 maanden je Post-HBO diploma te behalen. Daarna sta je professioneel en stevig in het werkveld.

Tijdens de lesdagen kom je meer te weten over jezelf in de rol van kindercoach. Wie ben jij, kijkend naar jouw opvoeding en levenservaring. Hier bewust van zijn, vormt de basis van waaruit we de opleiding verder opbouwen en verdiepen. Je leert vanuit de verschillende ontwikkelingsgerichte stromingen methodieken, werkvormen en materialen kennen, begrijpen en toepassen. Toegespitst op kinderen van 6 - 12 jaar. 

We leiden je op naar het vak van kindercoach, echter vragen we je ook om naar jezelf te kijken. Coachen gaat over het begeleiden van de ander naar zijn of haar gewenste situatie en coachen gaat ook over jou in de rol van coach. Jezelf op emotioneel vlak herkennen en (er)kennen is essentieel om een ander te kunnen ondersteunen. Veiligheid, verbinding, vertrouwen (en zo nu en dan een flinke dosis humor) staan hierbij centraal.

De 17-daagse opleiding leert je vakbekwaam worden als kindercoach. Je kunt daarna zelfstandig of in loondienst als kindercoach, met een erkend diploma, gaan werken.

De pedagogische driehoek

Wanneer kind, ouders en de omgeving van het kind met elkaar verbonden zijn, kan het zich ontwikkelen tot een 'stabiele' volwassene. Dit is niet altijd vanzelfsprekend. Wanneer de verbinding ontbreekt,  zal er behoefte ontstaan zijn aan vakkundige begeleiding bij vragen, twijfels en opvoedkundige uitdagingen die ontstaan. Een door de TC Academy opgeleide kindercoach is in staat om deze begeleiding te bieden waardoor het kind weerbaar en veerkrachtig wordt.

Dit bieden wij je tijdens de opleiding kindercoach

De opleiding tot erkend professioneel kindercoach is afwisselend, praktijkgericht en belicht de verschillende ontwikkelingsgerichte stromingen voor kindercoaching. Zo creëer je een brede visie en aanpak. Na het volgen van de opleiding kindercoach zul je in staat zijn om als zelfstandig kindercoach aan de slag te gaan. Ben je al werkzaam als coach? Dan is deze opleiding een uitstekende manier om je te specialiseren.

Leren door te doen

Bij de TC Academy geloven we in ‘learning by doing’. Tijdens de opleiding staat dit dan ook centraal. Het curriculum is met zorg samengesteld: een goede balans tussen praktijk en theorie zorgt ervoor dat je je kennis direct in het werkveld kunt toepassen. Lesdagen, intervisiebijeenkomsten, zelfstudie en e-learning vormen de inhoud van de opleiding. Door middel van heldere doelstellingen realiseer je concrete resultaten. Na een kindercoachtraject in de praktijk is de opleiding afgerond en behaal je een erkend Post-HBO diploma tot kindercoach. 


STAP budget

Voor deze opleiding kun je het STAP budget aanvragen. Lees hier meer over bij het onderwerp 'Prijzen'

Wil je meer weten over de kindercoach opleiding?

Heb je interesse in het coachen van kinderen?  Wil je meer informatie over de mogelijkheden voor jou? Lees onderstaande blogs of vul hier het korte formulier in en kom, vrijblijvend, kennismaken. We ontmoeten je graag!

- Kindercoach worden: Wat komt daar bij kijken?

- Wat doet een Kindercoach? 

Startdata


05/09/2022
Rotterdam

Twee lesdagen per maand op maandag

05/09/2022
Utrecht

Twee lesdagen per maand op maandag

05/09/2022
Zwolle

Twee lesdagen per maand op maandag

Ervaring

Ingrid Sikking

Zelfstandig Coach & Training
Sikking Media & Trainingen

Programma


Het programma start bij jezelf. Wat motiveert je om als kind- en jongerencoach te willen werken? Ken jij je belangrijkste competenties? Kun je hierop reflecteren? In welke mate ben jij je bewust van je drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die beantwoord worden in deze fase. Een beter inzicht in jezelf helpt bij het creëren van inzicht in een ander. Het steunt je in je ontwikkeling.


Fase 1 start met de vragen:

  • Wat is coachen op basis van samenwerking?
  • Vanuit welke drijfveren en competenties werkt een kind- en jongerencoach?
  • Wie ben ik in mijn rol als  kind- en jongerencoach?
  • Hoe reflecteer ik op mijn handelen?

Coachen is gericht op het bewerkstelligen van verandering. Het is daarbij belangrijk om binnen een gestelde tijd een specifiek doel te bereiken. In deze fase is bewustwording heel belangrijk. Wat is jouw motivatie om als  kindercoach te gaan werken? Wat drijft jou en welke kwaliteiten ga jij inzetten? Je ontwikkelpunten ga je verwerken in je Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) waar je gedurende de opleiding aan gaat werken.


Onderwerpen:

  • Dag 1: De competente  kindercoach
  • Dag 2: Reflecteren


Resultaat:

Aan het eind van fase 1 ben je in staat:

  • Te ontdekken en benoemen wat jou drijft als  kindercoach?
  • Je kwaliteiten en ontwikkelpunten te benoemen
  • Deze kwaliteiten en ontwikkelpunten te verwerken in een POP
  • Te reflecteren op je eigen handelen

In deze fase gaan we naar de basis van het coachen. Je leert alle basisvaardigheden die nodig zijn om als coach aan het werk te gaan.


Centraal staan:

  • de relatie tussen coach en cliënt
  • het voeren van coachgesprekken
  • het inzicht in het ontwikkelingsproces

Naast het aanleren van de vaardigheden die een coach nodig heeft, is er ook veel ruimte voor jouw eigen ontwikkeling.

Een opdrachtgever vraagt jou als coach om je vakbekwaamheid en professionaliteit. TC Academy leert je om een effectief coachgesprek te voeren. Wat zijn de verschillenden manieren om een coachgesprek vorm te geven en op te bouwen? Daarnaast moet je inzicht hebben in het ontwikkelingsproces van de cliënt en hem of haar van feedback voorzien.


Centrale vragen tijdens deze fase zijn:

  • Hoe bouw ik een goede verstandhouding op?
  • Hoe stem ik verbaal en non-verbaal af?
  • Hoe observeer ik en hoe geef/ontvang ik feedback?
  • Wat is het ideale gespreksmodel?
  • Wat geeft me inzicht in het ontwikkelingsproces?

Onderwerpen:

  • Dag 1: Verstandhouding & relatie
  • Dag 2: Fundamentele coachvaardigheden
  • Dag 3: Het coachproces
  • Dag 4: Het coachgesprek

Resultaat:

Aan het eind van fase 2 ben je in staat:

  • Een goede verstandhouding op te bouwen met je coachee
  • Om fundamentele coachvaardigheden in te zetten en te gebruiken
  • Zelfstandig een coachgesprek te voeren
  • Overzicht te behouden in het coachproces
  • Gericht te observeren en feedback te geven/ontvangen

Na deze fase vindt er een tussentijds examen plaats waarin je een gesprek voert met een 'coachee' (trainingsacteur) a.d.h.v. een casus en je een evaluatiegesprek voert over je ontwikkeling a.d.h.v. je logboek.

Tijdens fase 3 staat het leren coachen op verschillende niveaus centraal. Wat zijn de juiste instrumenten die je kunt inzetten om een optimaal resultaat te boeken?


Je leert welke processen zich afspelen bij coaching. We gaan in op dieper liggende patronen, het opsporen en veranderen van belemmerende overtuigingen. Hoe ga je effectief om met weerstand en emoties?


Het weten toe te passen van meerdere interventies is een belangrijke basis voor een coach. Het geeft je vertrouwen en maakt je onderscheidend. De interventies vinden hun oorsprong in (o.a.) Neuro Linguistisch Programmeren (NLP), toegepaste psychologie, Provocatief Coachen en Rationele Effectiviteits Training.


Centrale vragen tijdens deze module zijn:


  • Hoe ondersteun ik de coachee op de verschillende niveaus van leren?
  • Hoe ga ik te werk bij competentiegericht coachen?
  • Waar ontstaan patronen en hoe ga ik hier mee om?
  • Hoe spoor ik belemmerende overtuigingen op?
  • Weet ik deze om te zetten in ondersteunende overtuigingen?
  • Wanneer pas ik welke coachinterventies toe?

Onderwerpen:


  • Dag 1: Coachen op de verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
  • Dag 2: Competentiegericht coachen
  • Dag 3: Overtuigingen
  • Dag 4: Interventies & Hulpbronnen

Resultaat:


Aan het eind van fase 3 ben je in staat:


  • Vraagstukken van een coachee te onderzoeken en verduidelijken op verschillende niveaus van leren en ontwikkelen
  • Een competentiegericht coachgesprek te voeren
  • Beperkende overtuigingen te herkennen en om te zetten in ondersteunende overtuigingen
  • Effectief om te gaan met emoties en weerstanden
  • Verschillende interventies toe te passen

Deze fase (4) beslaat vier lesdagen die ieder een module op zichzelf zijn.

De vierdaagse kindercoach module heeft een online opzet met een individueel coachmoment na elke module. Dit maakt het traject intensief en zeer effectief.


Module 1 (De ontwikkeling van het kind)

Er zijn diverse visies op de ontwikkelingsfasen van een kind. We gaan in op die verschillende visies en kijken vanuit verschillende invalshoeken.

De ontwikkeling van het kind wordt beïnvloed door verschillende factoren. Zo zijn er verschillen in generaties, maar heb je ook te maken met verschillende opvoedstijlen en culturele diversiteit die allemaal van invloed zijn op hoe het kind in het leven staat en zich ontwikkelt. Als Kindercoach is het belangrijk om dit allemaal mee te nemen in je coachtraject.

Afsluitend bekijk je hoe je eigen (kind) ontwikkeling zich verhoudt t.o.v. de ontwikkelingsfasen, generatieverschillen, opvoedstijlen en culturele achtergrond.



Module 2 (Pedagogische driehoek)

Wanneer er verbinding is tussen kind, ouder en de omgeving van het kind, dan zal het uitgroeien tot een stabiele volwassene. Betrokkenheid draag bij aan een positieve ontwikkeling. Echter is het niet altijd vanzelfsprekend dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Dit vraagt van jou als Kindercoach inzicht in de Pedagogische driehoek (kind - ouder - professional, zoals bijvoorbeeld de leerkracht). Met welke hulpvraag ga je aan de slag? Met die van het kind, de ouder of bijvoorbeeld de leerkracht? In deze module ga je op zoek naar antwoorden op de vragen:

  • Wat is de invloed van ouders en professionals?
  • Hoe kan de pedagogische driehoek effectief zijn?
  • Wat is mijn rol als Kindercoach binnen deze pedagogische driehoek?



Module 3 (Werkvormen en materialen)

Het werken met kinderen vereist een andere aanpak dan die met volwassenen. In deze module ga je je basis coachvaardigheden vertalen naar het werken met kinderen. We werken aan de vragen:

  • Welke activerende werkvormen zet ik in bij coaching van kinderen en jongeren ?
  • Hoe sluit je aan bij de belevingswereld van kinderen?


Module 4 (Vergroten van veerkracht)

Tijdens module 4 besteden we aandacht aan trauma’s, de gevolgen van een niet veilige hechting en het vergroten van de veerkracht bij kinderen en hoe je als kindercoach een bijdrage kunt leveren aan het vergroten van deze veerkracht.


Deze fase bestaat uit een extra module die je alleen volgt als je de Kindercoach+ opleiding doet.

Deze fase staat in het teken van het verkopen van jezelf.

Belangrijke onderwerpen die voorbij komen zijn:

  • Markt- en doelgroep bepaling
  • Klantacquisitie
  • Specialisme
  • Verkoop- en intakegesprek
  • Offerte schrijven
  • Zelfstandig ondernemerschap

Na de opleiding ben je professioneel kindercoach. Maar dan begint het pas. De coaches die zich onderscheiden van de rest hebben nagedacht over hun marktbenadering, specialisatie en de manier waarop zij bij de opdrachtgever aan tafel willen komen.

De opleiding wordt afgesloten met een volledig coachtraject. Dat is de examenopdracht die jij verzorgt voor een opdrachtgever in de praktijk.

De centrale vragen tijdens deze fase zijn:

  • Hoe positioneer ik mijzelf als coach?
  • Hoe zorg ik voor een tevreden klant? Hoe word ik zelfstandig ondernemer?

Onderwerpen:

  • Dag 1 & 2: Acquisitie & ondernemerschap


Resultaat

Aan het eind van fase 4 ben je in staat:

  • Te bepalen wat je specialisme is als coach.
  • Jezelf als coach te positioneren in het werkveld
  • Acquisitie- instrumenten in te zetten
  • Een intakegesprek te voeren

Deze fase bestaat uit een extra module die je alleen volgt als je de Kindercoach+ opleiding doet.

Tijdens deze fase gaan we verdiepen. Je leert de basisbeginselen van het systemisch werk waarna je middels tafelopstellingen vanuit het systeem leert kijken naar ‘het gezin van afkomst, hiermee inzicht kunt bieden aan de coachee door onbewuste patronen zichtbaar te maken.


We zijn allemaal onderdeel van een systeem. Je familie, je vriendenkring, het werk, etc. Onze overtuigingen, beperkend en ondersteunend, vinden hun oorsprong in het systeem waar we zijn opgegroeid. Wanneer hier verstoringen in zijn ontstaan, kan het zijn dat er patronen zijn ontwikkeld die je in je huidige leven belemmeren.

Met tafelopstellingen kun je tijdens het coachen veel voor je coachees betekenen. Al door simpele en ordenende opstellingen kun je je coachees helpen meer inzicht te krijgen in hun eigen systeem en hiermee helende stappen te zetten.


De basisprincipes (binding, ordening en balans) staan centraal in deze module. Als deze principes worden verstoord, ontstaan er onbewust dynamieken. Die dynamieken kun je zichtbaar maken door tafelopstellingen te gebruiken. Systemisch werken middels tafelopstellingen is een zienswijze; het is een methodiek die je moet ervaren. We werken daarom in twee dagen waarbij de eerste dag vooral in het teken staat van ervaring opdoen. Tijdens de tweede dag gaan we dieper in op de methodiek en de termen van systemisch werken, en leer je verschillende opstellingen toe te passen.

In deze fase ga je:

  • 1: Een coachtraject verzorgen met een coachee
  • 2: Je logboek verdedigen


Resultaat:

Na deze fase ben je afgestudeerd en ontvang je een erkend diploma afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs (het CPION is de vertegenwoordiger van Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).

Jouw ontwikkeling

Bij TC Academy staat de ontwikkeling van de deelnemer centraal. Om jouw ontwikkeling positief te beïnvloeden, ondersteunen we je met:

E-learning

Elke lesdag wordt afgesloten met een e-learning module om de lesstof te herhalen en daarmee te zorgen voor een betere integratie van de lesstof.

(Live) Online lesdagen

Lesdag 1 & 2 volg je bij ons online in eigen tempo. Voor degenen die het na deze lesdagen toch fijn vinden om de geleerde stof in een fysieke les nogmaals te herhalen, wordt een vrijblijvende terugkom ochtend georganiseerd.

Intervisie

Er zijn 6 intervisiebijeenkomsten tijdens de opleiding, telkens na afronding van een module. Je reflecteert samen met medestudenten op het leerproces en op jezelf als coach met als doel een verdieping te kunnen maken in je ontwikkeling naar professioneel kind- en jongerencoach. Er worden ervaringen, gedeeld, cases ingebracht en feedback gegeven. Je gebruikt de intervisiebijeenkomsten ook om je competenties te oefenen.

Logboek & POP

Het logboek en het POP vormen een rode draad door de opleiding heen. Het POP is jouw ontwikkelplan om te werken aan je competenties. Het logboek bestaat uit reflectieverslagen en huiswerk. Deze documenten vormen de basis voor de evaluatiegesprekken halverwege en aan het eind van de opleiding.


Tussentijdse opdracht en evaluatie

Halverwege de opleiding coach je een coachee in een ‘live’ coachgesprek. Daarnaast voer je de een persoonlijk gesprek met een van de docenten. Het doel is om samen te bepalen waar je staat in je (kennis) ontwikkeling en waar je nog sturing kunt gebruiken. Het logboek en de observaties tijdens de trainingsdagen gebruiken we als leidraad voor dit gesprek.

Reflecteren

Reflectie is een belangrijk onderdeel van de opleiding tot professioneel coach. Leren stilstaan en bewust worden van eigen handelen, om zo keuzemogelijkheden te creëren.

Coach- en mentorgesprek

Mentorgesprekken vinden vooraf-, tijdens of na de les plaats met de docent/studentenbegeleider op moment hier behoefte aan is. Dit kan zowel op initiatief van de docent als de deelnemer zijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om een coachgesprek aan te vragen met een van de externe coaches die verbonden zijn aan ons instituut. Zowel bij de mentor- als coachgesprekken staat ontwikkeling van de deelnemer centraal.

Video

Om te kunnen groeien en ontwikkelen is het van belang om terug te leren kijken naar jezelf in je rol van kindercoach. Dit geeft veel informatie en aanknopingspunten om verdieping te kunnen maken in je rol. Op verschillende momenten tijdens de opleiding bieden we je deze mogelijkheid.

Afstuderen in de praktijk

Je sluit de opleiding af met een kindercoach traject van 3-5 sessies met kind en minimaal 1 met de ouder/verzorger.


Examen en diploma

Examen en diploma

De TC Academy sluit haar opleidingen af met een examen. Dit examen bestaat uit een eindopdracht en een eindevaluatiegesprek.

Eindopdracht

De deelnemers verzorgen als eindopdracht een coachtraject met een coachee.

Eindevaluatie   

Tijdens het eindevaluatiegesprek verdedigen de deelnemers hun logboek en tonen ze hun doorgemaakte ontwikkeling tijdens de opleiding aan.

Post-hbo diploma

De TC Academy mag je een erkend post-hbo diploma overhandigen, afgegeven door het Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland. (Het CPION is de vertegenwoordiger van de Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs: SPHBO).

Prijzen

De erkende Post HBO opleiding tot Kindercoach volgen bij TC Academy? De opleiding kost €5.600,-

Schrijf jij je drie maanden voor aanvang van de opleiding in? Dan biedt TC Academy je een korting van 5% aan.

Inbegrepen in de prijs zijn:

  • Intake en competentietest
  • 17 (les)dagen
  • minimaal 4 intervisiebijeenkomsten
  • Coachtraject & individuele begeleiding
  • Examen CPION
  • Accommodatie- en verblijfskosten (trainingsruimte, lunch)
  • Registratie Landelijk Register Deelnemers CPION

Optioneel: Kindercoach+ met twee extra modules

Je kunt ook kiezen voor de Kindercoach+ opleiding. Hier zitten twee extra modules in:

  • Een tweedaagse module over acquisitie & zelfstandig ondernemerschap, waarin jij jezelf stevig in de markt leert zetten
  • Een tweedaagse module over het Coachen met tafelopstellingen (gebaseerd op Systemisch werken).

Deze variant van de Kindercoachopleiding kost €6.150,-


Literatuur en licenties

  • De literatuur en de licenties schaf je apart aan, de kosten zijn (bij elkaar) € 300,-

Betalingsmogelijkheden

  • Eenmalige betaling: Jij (of je werkgever) betaalt het volledige bedrag in één keer
  • Gespreide betaling: Jij (of je werkgever) betaalt het bedrag in een overeengekomen aantal termijnen (maximaal 4, waarbij de laatste termijn voldaan dient te zijn voor de diploma-uitreiking)
  • Bent je particulier en betaal je de opleiding zelf? Dan kun je maximaal €1.000,- aanvragen in het STAP budget.

STAP budget

Wil je een opleiding volgen om jezelf verder te ontwikkelen en je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten? Met de subsidieregeling STAP-budget kun je vanaf 1 januari 2022 maximaal € 1.000,- per jaar ontvangen voor het volgen van een opleiding of training.

STAP staat voor ‘Stimulering Arbeidsmarkt Positie’. Met deze subsidie wil de overheid scholing toegankelijker maken en iedereen de kans geven om zichzelf te ontwikkelen en aantrekkelijk te blijven voor de arbeidsmarkt. Het kabinet stelt jaarlijks 200 miljoen beschikbaar, waarmee naar schatting ruim 200.000 mensen (een deel van) hun opleiding kunnen betalen. De meeste opleidingskosten vallen onder deze regeling.

Het budget van het kabinet wordt elk jaar verdeeld over 6 aanvraagtermijnen. Omdat het hier om een subsidieregeling gaat, hoef je het ontvangen bedrag niet terug te betalen. Zelfs voorschieten van de kosten van een opleiding is niet nodig. Op die manier hoopt het kabinet dat meer mensen de financiële mogelijkheid hebben om zelf een opleiding te volgen.

Voorwaarden STAP-budget

Om in aanmerking te komen voor de subsidie dien je aan diverse criteria te voldoen:

  • Je bent tussen de 18 en de pensioengerechtigde leeftijd.
  • Je werkt in loondienst, bent ondernemer of hebt momenteel geen werk.
  • Je ontvangt op het moment van de aanvraag geen studiefinanciering, lerarenbeurs of tegemoetkoming schoolkosten voor meerderjarigen.
  • Je scholing start binnen 3 maanden na de aanvraagtermijn.
  • Je hebt dit jaar nog niet eerder het STAP-budget toegekend gekregen.

Hoe werkt het inschrijfproces?

Het STAP-budget wordt uitgevoerd door UWV. Zodra de aanvraagtermijn start, kun je je via het UWV inschrijven. Is het budget op, dan is aanvragen niet meer mogelijk en dien je je bij de volgende aanvraagtermijn opnieuw in te schrijven. Nadat het STAP-budget is toegekend, ontvangt de opleider het bedrag en wordt dit in mindering gebracht op de opleidingskosten.


Kindercoach en culturele diversiteit