Tegenwoordig zijn er enorm veel keuzes die je kunt maken tijdens je carrière. Die zijn lang niet allesbepalend, maar hebben wel een grote invloed op het verdere verloop. Zodra een kind naar de middelbare school gaat begint de oriëntatie. Hierna volgt het vervolgonderwijs met nog meer keuze. Sommige studenten weten al heel snel wat ze graag willen gaan doen, maar dat is helaas een uitzondering op de regel. Veel studenten in spe zien door de bomen het bos niet meer en hebben geen idee wat ze later willen doen of worden. Dat heeft in bepaalde gevallen zelfs invloed op de studieresultaten. Men weet dan niet waarvoor hij of zij het doet en verliest de motivatie om te leren. Om die groep studenten te helpen is loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) toegevoegd aan het curriculum/
Zoals aangegeven is LOB een onderdeel van het curriculum op veel MBO en HBO instellingen. Dat houdt in dat de student zich hier verplicht mee bezig zal houden. Tijdens de LOB zal de loopbaanbegeleider samen met hem of haar aan de slag gaan. Eerder hield dat vooral in dat de student informatie kreeg over de mogelijkheden die er na het afronden van de studie bestonden. In die context ging LOB dus vooral om informeren. De moderne LOB gaat juist om coaching.
De loopbaanbegeleider helpt de student om te reflecteren op het verleden en vooruit te kijken naar de toekomst. Zij kijken dan samen naar bijvoorbeeld stages, bedrijfsbezoeken of praktijkopdrachten. Wat heb je gedaan? Welke aspecten vond je leuk en welke juist niet? Waar liggen jouw kwaliteiten en zwakke punten? Hierbij staat de dialoog en praktijkgerichtheid centraal. Zo krijgt de student inzicht in zichzelf, wat kan helpen bij het maken van keuzes voor de toekomst.
Juist die keuzes zijn erg lastig voor veel studenten. Misschien kies ik verkeerd en dan zit ik er aan vast! Dat moet loopbaanbegeleiding gaan voorkomen. Daarom kijkt de begeleider niet alleen terug, maar ook vooruit. Welke dingen vind je interessant? Wat spreekt je aan? Waar gaat je hart sneller van kloppen? De resultaten worden vastgelegd en bijgehouden door de student zelf. Zo wordt er een dossier opgebouwd dat gebruikt kan worden bij het maken van keuzes in de toekomst.
Op de lange termijn zal men hierdoor in staat zijn om zelf goede keuzes te maken en op de korte termijn zorgt dit er voor dat men minder snel verkeerde keuzes zal maken ten aanzien van het onderwijs, waardoor hij of zij misschien zal uitvallen.
Niet alleen studenten staan voor een veelvoud aan keuzes. Na het studeren blijven we gemiddeld slechts een paar jaar bij dezelfde werkgever. Wat ga je daarna doen? Hier geldt grappig genoeg weer dat sommigen het precies weten terwijl anderen er ontzettend mee kunnen worstelen. Loopbaanbegeleiding en coaching is er daarom ook voor na de studie. Echter, hoe eerder een persoon leert hoe ze dit soort keuzes het best kunnen maken, hoe makkelijker dit in hun latere leven wordt. Interesses en kwaliteiten kunnen veranderen, maar er zijn ook inzichten en vaardigheden voor nodig om op basis daarvan goede keuzes te kunnen maken. Dit maakt dat loopbaanbegeleiding altijd relevant blijft.
We stipten het al even aan, de loopbaanbegeleider is tegenwoordig meer een coach. De gecoachte wordt niet bij de hand genomen, maar juist in staat gesteld om zelf te reflecteren en goede keuzes te maken. Zij die op deze manier met hun coaches of studenten aan de slag gaan vinden enorm veel voldoening in het coachen van zowel jongeren als volwassenen. Het is erg dankbaar werk wanneer je een ander helpt om meer inzicht in zichzelf te verkrijgen en op basis daarvan keuzes te maken waar zij gelukkig van worden. Steeds meer mensen kiezen er dan ook voor om iets te gaan doen met loopbaanbegeleiding of -coaching.
Zou jij ook een opleiding tot LOB coach willen volgen? Neem dan eens een kijkje bij ons trainingsaanbod of neem contact met ons op. We helpen je dan graag verder!